کیـــوی هـا


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



اینجا توی ایران تا اسم کیوی رو می شنویم یاد اون میوه ای میفتیـم که شبیه سیب زمینی موکت شده است.اما شایدکمتر کسی از بین ما بدونه که پرنده ای به همین اسم توی نیوزیلند وجود داره که نماد نیوزیلند هم هست.

اگر بخوام کیوی رو فقط توی چند کلمه توصیف کنم باید بگم:
یه پرنده کوچولوی منقار دراز خجالتی که فقط یه بار عروسی می کنه و در تمومه عمرش به همسرش وفادار می مونه.



اما اگر توضیح بیشتری می خوای:
کیوی پرنده کوچولویی با اندازه تقریبی مرغ و خروسهای خودمونه که اتفاقا قدر به پرواز هم نیست.خیلی هم خجالتی هستند و در جاهایی که خطر شکار شدنشون وجود داشته باشه فقط شبها از جاشون بیرون میان ولی توی جاهای امن روزها هم در حال فعالیت دیده میشن.

یه موردی که در مورد کیوی ها خیلی خاصه اینه که قوه بویایی فوق العاده قوی دارن.سوراخ بینیشون در واقع روی نوک منقارشونه (تقریبا برعکس بقیه پرنده ها که انتهای منقار شونه) و همین بهشون کمک میکنه که غذاشون رو از طریق حس بویایی پیدا کنن.غذاشون هم معمولا حشره ها،کرمها و میوه هاست.گاهی هم ماهی های و دوزیستهای کوچیک رو هم ممکنه بخورن.

کیوی ها کلا پنج گونه مختلف دارن که بزرگترین گونه اشون حدودا تا ۴۵ سانتیمتر قد می کشه و وزنشون به حدود ۳/۳ کیلوگرم می رسه.کوچکترین گونه اشون هم قدش حداکثر به ۲۵ سانتیمتر می رسه و از ۳/۱ کیلوگرم هم سنگین تر نمی شه.

یه چیزی که در مورد این پرنده ها خیلی جالبه اینه که اصولا تک همسری هستن! باورت میشه که وقتی یه زوج کیوی همدیگر رو انتخاب می کنن این رابطه می تونه تا بیست سال تداوم داشته باشه؟! می دونم که باورش عجیبه اما مطلب زیر بریده ای از اطلاعاتیه که توی ویکیپدیا در مورد این پرنده ها نوشته شده:



باز هم جالبه که اندازه تخمهایی که کیوی می گذاره نسبت به هیکلش از همه پرنده های دنیا بزرگتره! اندازه تخمشون حدودا شش برابر تخم مرغهای معمولیه.




تا قبل از اینکه این کوچولوها تحت حفاظت قرار بگیرن جزو پرنده های درمعرض انقراض محسوب می شدن.اما حالا تنها خطری که تهدیدشون می کنه شکار شدنشون توی پارکهای محافظت شده توسط گوشتخواران پستاندار هست.


اینکه منشا پیدایش این پرنده از کجا بوده همواره محل اختلاف نظر بوده.
یکی از تئوری های قوی در مورد حیوانات نیوزیلندی اینه که به خاطر فاصله خیلی زیادی که این کشور از سایر خشکی های روی زمین داره حیوانات بومی این منطقه از اساس همون جا تکامل پیدا کردن و به خاطر همین خیلی هاشون در جاهای دیگه دیده نمی شن.در مورد عدم توانایی کیوی در پرواز کردن هم تئوری این بوده که چون اونجا حیوانات مهاجمی مثل مار وجود نداشته این پرنده ها در سیر تکاملشون نیازی به توانایی پرواز نداشتن.




البته آخرین آزمایشهای DNA که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده نشون میده جد بزرگ این پرنده ها Emu (شترمرغ استرالیایی) بوده که بعد از ورودشون به نیوزیلند دچـار تغییـرات اساسی شدن.





:: موضوعات مرتبط: متفرقه , ,
:: بازدید از این مطلب : 899
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : پنج شنبه 5 مرداد 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com